iRAT/tRAT: De activerende samenwerkende rol van toetsen in Team-based Learning

Authors
Affiliations
drs. Jacqueline Vos

Senior onderwijskundig adviseur aan Amsterdam UMC

Sylvia van der Marel

Toetsadviseur bij Amsterdam UMC

drs. Hans Slabbekoorn

Adviseur ICT en Onderwijs aan Amsterdam UMC

Published

December 7, 2022

Foto: Maurice van den Bosch

De iRAT/tRAT toetsen zijn twee van de vijf vaste onderdelen van Team Based learning (TBL): een activerende werkvorm waarin studenten actief samenwerkend leren. In deze sessie vertellen Jacqueline, Linda en Hans over de opzet en de logistieke organisatie van de iRAT (Individual Readiness Assurance Test) en de tRAT (Team Readiness Assurance Test) binnen de bachelor Geneeskunde van de UvA, en hoe de iRAT/tRAT bijdraagt aan het samenwerkend leren. Je neemt tijdens deze sessie zelf deel aan een korte iRAT/tRAT toets. Verder delen zij ervaringen van docenten en studenten, en tevens de belangrijkste resultaten en conclusies van een onderzoeksrapport naar de effectiviteit van TBL-onderwijs.

Video Slides